Tuesday, December 8, 2009

kisah si ketam & JLPT

J.L.P.T

Japanese Language Proficiency Test

Kalau yg itu..
Aku x gemar mendengar kisahnya..
Kisah penuh duka dan lara..

Kalau yg ini..
Aku x kisah mendengarnya..

Jangan Lupa Pada Tuhan
Jangan Lupa Pada Teman
Jangan Lupa Pada Tanggungjawab

(Jangan Lupa Pukul Topek>>x termasuk):P

Kita lupakan seketika kisah si JLPT..moga Allah beri yg terbaek buat kita,lulus atau gagal urusanNya,tawakal saja usaha kita..

KISAH SI KETAM

Ku hanya mahu khabarkn di sini sebuah kisah benar yg tiada lebeh benar melainkan yang benar2 belaka..

Pada hari kami bergetar nadi dan urat saraf nak menduduki si jlpt tu tersebutlah kisah si ibu ketam dan anak2nya..

Si ibu ketam ini ada tiga org anak jagaannya..bash 3,bash 4 dan bash 5..

Si ibu ketam mahu mengajar anak-anaknya bertatih dengan sempurna..
berjalan dengan lurus tanpa ada simpang siur..

Tapi si ibu ketam terlupa yg dia juga berjalan senget lagi benget..

Untuk pengetahuan semua ketam2 milennium ini sudah maju..
bukan saje pandai pakai baju malah seluar 'jin' juga mampu disarungnya..
jadi seperti biasa si ibu ketam pon mahu mengajar anak-anaknya bertatih lurus dan jadi lebeh bertamadun..

Namun sekali lagi Si ibu ketam alpa lg leka..tatkala dia melarang anak2nya memakai seluar 'jin' yg dirasakan tidak bertamadun..dia sendiri sedang berjalan ke sana ke mari memakai seluar yg tidak bertamadun itu..

Si ibu ketam marah..
"haih..kenapalah anak2 ku ini,penat ibu tampalkan notis kt peti ais,klo nk kluar jgn pakai sluar jin.."

Si anak ketam senyap membisu tapi di dlm hati mengomel laju..
"Ade ke ibu tampal notis?? x nmpk pon.."

Kisah x abes stakat di situ..
nak dijadikan cerita dalm ketiga-tiga anak2 nya..ada seekor anak si ketam memang sgtlah bermasalah..
si ibu ketam yg sedang marah terus melemparkan kata2
"bash 4 ni mmg degil btullah!!"
walau si bash 3 & 5 pon melakukan kesalahan yg sama tapi kerana anaknya yg seekor itu sering dipandang buruk di mata si ibu maka kata2 itu pon terkeluar dari mulutnya..
si anak ketam x mampu melawan, kerana itu adalah ibu, ibu yg lebeh tua yg harus dihormati..
Akhirnya si ibu ketam pon berlalu pergi meninggalkan anak2nya dan seluar 'jin' mereka..

MoRaL Of da sToRy: Jangan jadi seperti ibu ketam yg ada hati nk mengajar anak berjalan lurus tapi diri sendiri pon berjalan senget..tapi x bermakna kita boleh jd seperti si anak ketam yg x alert dgn notis yg ibu mereka berikan..(x bestlah cter ni,tp naseblah..hehe)

7 comments:

[eNvIrOnmEnTliS] said...

haha~
ketam ko jadikkan metaphora dlm cite nih?
ak terbygkn ketam yg dkat supermarket:P

Nurhanisah said...

jangan anak tirikan anak-anak ketam. T_T

lutfi_7 said...

mak ketam pon da m0den skang ni...
xde nye nk bgtaw teros tp juz tmpl notis je...

snylo said...

ade ek notis tu? kat atasnya dh tertampal notis laen kot :O

ayesya-cecA said...

tanak ibu mcm ibu ketam!!

Azizul aoi said...

kesian baby bash diketamkan oleh huda,hahaha

~PakKaramu~ said...

Pak Karamu menziarahi blog anda