Saturday, April 18, 2009

PV=nRT..complicated??


Terpanggil menulis sesuatu selepas balik je dari pesta buku antarabangsa kat pwtc semalam..seronok tu memang seronok ibarat kekasih berjumpa 'kekasih'..rasa macam nak peluk cium buku2 yang ada kat situ..ya Allah banyak betul,memang kalau diikutkan ati ni x nak balik..teringat kenangan dulu2 masa kat smapl pergi pesta buku ngan nisa',miz u so much my dear..kali ni gi ngan chiku yg setia menemani huda sampai sakit2 kaki..terima kasih sangat2..tapi yang buat huda kecewa sangat bila buku yg huda memang nk beli dah abis stok-'Manikam Kalbu' by Faisal Tehrani,masa tu memang rasa macam nak nangis,yelah dari melaka ke kl ke s.alam n lastly sampai ke pwtc cari buku tu x jumpe2...ish geram betul,tapi huda takkan angkat bendera putih..pantang anak Melayu meyerah kalah^^jadi mintak tolong syak yg nak gi pwtc hari ahad carikn lagi skali buku tu dan huda harap syak bawak balik berita gembira!!!


jauh betul melalut..sebenarnye nak bercerita mengenai PV=nRt..nampak macam kompleks kn..camnelah agaknye leh jadi eqt tu gaknye yerk..hmm tapi there's thing that is more complicated than PV=nRt that is emotion~


memang betul pon..manusia ni bila sampai bab emosi dan perasaan,jiwa dan raga..hatta alim ulama' pon boleh tewas..betul x? lepas baca sebuah bku ni,huda memang x dpat nak nafikan lagi yg manusia selalu kalah pada emosi dan nafsu(termasuk yg menulis ni juga)...


Alkisah tersebutlah kisah di sbuah bukit yg banyak rama2...tamn bukit rama2 nama diberi..wujudnya gerangan makhluk Allah yg cantik rupa parasnye, Iqah nama diberi..nak dipendekkan cerita si iqah ni mmglah cantik,pandai,baik dan segala2nyelah kn ibarat bunga di taman larangan..jadi banyaklah kumbang yg beradu tenaga mencuba nasib...masalah negara Malaysianye kumbang2 ni membuat huda mengucap panjang bahkan tersenyum sinis memikirkan perangai2 mereka ni..kumbang2 yg beradu tenaga ni bukan calang2 kumbang,semuanye yg berilmu pengetahuan agama yg sememangnye tinggi dari Huda..kumbang2 ni kumbang2 terplih,berani, bijak bestari berkaliber..bila mereka bercakap bisa melenturkan besi..TAPI d hadapan mata ni,kumbang2 yg hebat tadi tu boleh tersungkur jatuh kerana bunga yg bukan sekuntm tu..dalam banyak2 kumbang tu ada 2 kisah kumbang yg huda nak kongsi..


kumbang 1: kumbang ni dari terengganu,sebaya dengan si bunga..suka betul paksa bunga tu secara psikologi..belanja brg2 mahal,taulah kaya tp dwet tu kan ada baiknye bagi kt umah anak2 yatim..bila ada masalah semunye nak cerita pada si bunga,macm dah xde kawan lelaki lain yg dye nak luahkan perasaan..katenye hanya perempuan tu yg paham dye..ALASAN!!kalo x melibatkan org lain xpe juga..ini tidak habis kwn2 si perempuan tu mnjadi mangsa infomer x bergaji...sibuk nk bertanyakn perihal perempuan tu sampai menyusahkan hidup kwn2 perempuan tu..mane xnye naik rimas kalo org asek mesej,telefon nak bertanyakan pasal hidup org laen..klo tanye pasal kite dh mkn ke blum xpe gak ni tdak dye tanye pasal org sblah rumah kite dh mkn ke blum..manelah kite tahu,kite ni bukannye scurity guard nk mengawasi kehidupan org lain..sikit2 tanya pasl perempuan tu...sampaikan huda rasa dye seolah-olah menjatuhkan maruah diri sendiri dgn berbuat demikian..jagalah sikit saham awak tu sebagai lelaki,jgn rendahkan martabat dan maruah kaum lelaki sebab gilakan perempuan yg x ade ikatan apa2 pon untuk awak..ish3 complicated sungguh..


kumbang2: hah yg ni lak asal dari kelantan..dye lbeh tua stahun dari kumbang 1 & bunga..dye ni mmg hebatlah,kire antara org yg banyak ilmunye..kalau ustaz yg bagi ceramah xde kire boleh ganti ustaz untuk menyedarkan kami ni...cukup pandai menasihat org lebh2 lagi dengan karya2 tulisannye..mmg klo bace karya2 dye rasa macam ade sebijik batu jatuh kt atas kepala ni,terasa pdas sekali kata2nye...tapi disebabkan emosi dan perasaan ni lebih kompleks dari PV=nRt makanye kumbang ni pon trsungkur trtiarap disebabkan bunga yg tak halal pon untuk dijamah..apa yg cukup merobek maruah seorg lelaki adalah bilamana dye ni mencanangkan kisah cintanye ke seluruh alam buana dan alam maya..status ym mengungkap isi hati,cerpen menjelaskan lagi luahan perasaan..hmm mungkin dye akan kate yg cerpen yg ditulis di sebuah blog itu hanyalah rekaan tapi ramai yg sudah sedia maklum akan hakikat sebenar...hmm kompleks2...


konklusi huda si rumput hijau yg sering dipijak tak dipandang org: semua org ade hati dan perasaan cuma cara kte mengawal hati dan perasaan tu perlu kena dengan caranye..rasanye kumbang1 & 2 pon sudah sedia maklum yg jihad kite ke ats hawa nafsu ni adalah jihad plg hebat dan sukar...mana tidaknye daripada iblis yg berpangkat general smpailah ke bala tenteranye yg tahap rendah tu dtg menghasut hati ni..Huda pon remaja,huda pon manusia..x normallah kalo kate xde perasaan nk berkasih,tipulah kalo kate xde meminati seseorang...cumanye x perlulah kite ni berlebihan dalam apa yg kita lakukan sebab org yg kita minat dan kagumi siang dan malam tu bukan siapa2 pon..cukuplah sekadar smpan di dalam hati,biar kte & Allah saja yg tahu(belajar dari pengalaman lalu waktu kt smapl)...berdoalh agar Allah tunjukkan apa yg terbaik utk kite..x usahlah nak mencanang rasa cinta kite supaya seluruh alam buana ni tahu yg kite patah hati sebab ditolak..lebih2 lagi kaum Adam yg suka benar mendabik dada dengan akal mereka yg 9 tu..buktikan kehebatan akal kalian yg 9 tu...jgn biar kalian memalukan maruah diri disebabkan perempuan,kalian ni lelaki yg memimpin kami...kalau kalian bengkok sukar utk kami menapak..berfikirlah secara rasional dan jadilah lebih realistk..sekarang ni bukannye mase nk bermain kasih mengulit sayang..biarkan benda tu dtg sendiri bila masanye tiba nanti..jika ada yg terasa atau trguris dengan kata2 huda,harap maaf..sekadar berpesan utk diri sendiri..wallahualam
"Jika mampu jadilah pohon di bukit yang tinggi.
Jika tidak cukuplah jadi rumput..tapi
biarlah rumput yang paling hijau di muka bumi"
huda: rumput pon rumputlah..x payah kene panahan kumbang2 x gune..hehe






13 comments:

suka suki said...

betol3x. ak sokong kau 400 %. ngeh3x

reefqi said...

hoho..x ku sangka huda begitu bijak dlm karya penulisan dan permainan kata-kata..haha~
iidesune...

khairunnisa abd rahman said...

owh...huda...
adkh cerita ni berdsrkn pengalaman?
hehe...

tp kn...tgok hana yori dango tk?
kn heroin cter tu...
Makino tu rumput..tp dpt kt Domyoji tau..jgn men2...:P

sakura_heart said...

betul3...
ala,dapat x buku tu?
kalo xde,pinjam kat dila je..
hehe...
huda semakin matang~
syg huda...

Harithmkt90 said...

Bagus coretan nurani...heh..insyaallah...fi amanillah..reefqi and huda..doakan kejayaan aku dalam final exam start bulan 5 nii..skrang trial..fi ridail walidaini

`Izzat Anwari said...

Daripada jadi kumbang atau bunga, baik jadi manusia. Sbb manusia adalah sebaik2 kejadian. :)

huda said...

manusia ni mmg sebaik-baik kejadian yg dikurniakn akal, tapi x menggunakan dgn baik akal yg mereka ada..

huda said...

alah dila..sdey sgt ni..
kawan huda kate dh abes stok buku tu..
rase cm nk nangis..memiliki dgn meminjam lain kimochinye..T_T

huda said...

hehe..
mestilah tengok nisa'..
tapi tu semua dunia fantasi bukan reliti..
andai reliti seindah fantasi maka xkan wujud kisah sekompleks PV=nRt..btul x semua??

tapikan nisa,klo dpt 'seaweed' jpun pon ape salhnye:P

najiha said...

Salam huda

huhu~ rindunyeh kamu~~~~
hurm, tiba-tiba terkesan ngan cerita tu, dapat rasakan ape perasaan huda
btw, cerita kumbang 1 tu cam familiar,
:)
hurm~

jaga diri dan iman lek-loq,
"carilah cinta yang hakiki, yang ada hanyalah padaNya`, carilah kasih yang kekal selamanya , yang ada hanyalah pada TuhanMU~"

btw, jia ade bace sinopsis manikam kalbu , mmg best giler(x sbr nak bace~!), nanti if huda dh jumpe bku tu, belikan ntk jia skali ek ~merci!

sakura_heart said...

haha...wakatta..
dila ada kalo nk pinjam,tp tula...
cmne huda nk pinjam kan?
rifqi ada buku tue..
pinjamla kat die je..
sementara tggu bku sendiri..
hihi...
dila doakan huda jumpe ye bku tue..

cerah said...
This comment has been removed by the author.
a q i l a h said...

wah kak huda!!
nh qila;)) igt kn
sy suke sgt2 akk nyee post kli nh
huhu
i give u ten stars!
**********

=pp