Wednesday, May 6, 2009

MaaFkan KesilApaNku iNi...



Assalammualaikum...




Hmm...menyedari hakikat diri yang masih banyak terpalit dosa, huda mulakan coretan kali ini dengan menyusun seribu jari memohon ampun dan maaf kepada semua yang terasa hati dengan segala perbuatan,kata2 mahupun tulisan huda..kadang2 manusia ni lalai penuh nista dan dosa,x nampak kesilapan yang dilakukan...x apalah kalau orang nak marah atau nak kutuk huda sebab memang salah huda pon..daripada terus menyalahkan orang lain atau cuba hendak mempertahankan diri kita, lebih baik kita cari silap diri...mungkin teguran yang diberikan tu kasar atau x kena pada caranye tapi mesti ade hikmah di sebaliknya..manusia memang takkan lari dari khilaf..

Masih baru dalam dunia penulisan,maka masih banyak yang perlu huda belajar..mungkin huda terkasar dalam menyusun kata..ilmu masih belum cukup tapi mahu mencuba..hmm huda ingat menulis ni senang mcm makan kacang goreng sebab kite minat but i'm totally wrong..ade hati yang perlu dijaga,ade maruah yang perlu dipertahankan...tak apalah,mungkin Allah nak tunjuk jalan supaya x buat silap lagi..pengalaman adalah sebaik-baik guru dalam kehidupan...memang pengalaman buat silap kali ni mengajar huda agar lebih berhati-hati di masa depan,supaya tak menulis sesedap rasa...nampaknye masih jauh lagilah klo nak jadi hebat macm abg izzat,klo nk menulis macam faisal tehrani lagilah jauh perjalanan yang nk kene tampuh...hmm naseb badan..bukan senang nak senang...kene berguru dengan org yg pakarlah jawabnye..hehe..

Rasa macam bukan huda yang menulis..sebab huda jarang dapat terima teguran orang semudah ini...lagipon kalau ianya menyentuh hak2 asasi manusia seperti kebebasan menyatakan pendapat..hehe..ego tinggi ek..ish3...tapi sampai bile kn,rasanye nilah pertama kali rasa berlapang dada sepenuh hati menerima kritikan dan teguran...huda cuba untuk optimis atas apa yg berlaku,mencari hikmah yg tersirat...harap2 x bwat silap mcm dulu lagi...amin

hmm..ada sedikit pendapat yg nak diberi mengenai hak cipta terpelihara..mungkin ade orang memperlekehkan tentang hasil kerja org lain tapi ianya tetap hasil kerja seseorang tu...walaupon ianya teruk kt mata kite tapi ia tetap milik si penulis...hmm kalau dalam bidang penerbitan pon bukan senang nak terbitkan karya org sesuka hati,ade keizinan baru boleh terbit...hmm kcik hati bile org seolah-olah memperlekehkan atau menggelakkan pendapat kite,maksudnye bile dye meperlekehkan perkara2 yang melibatkan keizinan dan hasil kerja kita contohnye kata2 seperti

"kene mintak izin gak ke?hahaha" atau
"alah buang dalam tong sampah je,dahlah x pandai tulis" atau
"eleh poyo nak kene mintak izinlah ape lah"
(contoh dialog rekaan+sebenar)

bukan ape,kite ni hidup kt negara yang mengamalkan konsep demokrasi..kite ade hak masing2,jadi rasanye x salah klo kite nak nyatakan pendapat dan hak kite kn? bukannya nak kata skema sangat ke ape,cuma setiap org ade sebab dan musabab atas ape yg mereka lakukan,x gitu?...hehehe..jauh dah melalut ni...sekadar meluah perasaan,lagipon dah nama pon blog:coretan nurani..jadi x salah kalau nak mencoret kisah suka duka sendiri...


cukuplah setakat ini,ade kerja yang lebih penting lagi nak kene buat..akhir kalam mohon kalian ampunkan ketelanjuran yg telah huda lakukan...siapa2 yg ade rasa x puas hati dengan huda atau ada sebarang kritikan dan teguran boleh emel me at: saidatina_alhud@yahoo.com atau sms ke nombor 0133080751...moga apa yang tersimpul dapat dileraikan, yang berdendam dapat didamaikan dan apa yang terpendam dapat diluahkan..undur diri dulu^^




SeSuaTu Yg sUdaH bErLaku teLaH bErlaLu


daN sEkarAng aDalaH giLiRan KiTa uNtuk BeRbUaT seSuaTu




huda: hmm nampaknye kene ltak jawatanlah dari my orgn...x layak+ilmu x cukup lagi+sedar kelemahan diri


8 comments:

reefqi said...

bgs r kalu cm2.. sbb rsenye huda pn mmg taw de org terasa (bukan aku r)..juz harap2 korg dpt r baik2 semula demi kebaikan umat sejagat..haha~ (berani gila ltk no. tepon..ish3)

ceghah said...

wah..baru aq taw,aq ade peminat..stiap kate2 di'kot'..bahye2..huuhhuhu
xde perkataan xlayak dalam diri manusia sbb tu Allah bg quran kat kita,kan?
xkn sbb satu kesalahan yg pd Huda itu bkn satu ksalahan,huda nk tarik diri?ish2..
pendakwah xkn dipanggil pndakwah klo xduji dik oi~
klo nk tunggu ilmu cukup,alamatnye sampai ble2 la huda xmnulis..nabi musa pun ilmu x cukup adik oi~..nabi Muhammad sendiri pun,bile ditanye tentang ruh,baginda senyap, xley jawab...ilmu xcukup adik oi~ tapi mereke tetap berdakwah..
kte bkn ustat nk ajr orang tp kite pendakwah..try cari maksud pendakwah..ni syukudai dr x-bos azz..hahahha
bab hakcipta,terpulang..cume aq ske ayat hizbu-tahrir.."there's no copyright in Islam...All belong 2 Allah"..huhu,tp terpulang...
macam post aq lak kan..hahahha..sorry2..nk delete comment ni,delete la..xkisay pom( ^^)
cam rifqi ckp ar,brani letak no. enset..x takut ngan kumbang2 ke~?rumput pun rumput,layan~hahahaha
joudan2..
last but not least..dlm banyak2 blog kouhai tach,aq addict ngan blog ni! hahahah
gambare!silap..gambarou!

huda said...

hmmm...xpelah reefqi ltak no tu
malas dh nak edit..lagipon klo Allah kate x jadi, maka klo ade org nk bwat jhat ng aku x jadilah jugak..insyaAllah xde pelah..pasl org tu aku pon harap dpt berbaik dgn dye..:)

huda said...

hahaha..bru tau ke ade peminat??(joudan)
hmm...xpe2 lain org lain pendapatnye..
hmm..pasal pendakwah n cabarn,tau sume tu,tapi btol arr hanye kite je yg knal diri kite..mmg x layak pon..
pemikiran huda sudah perlahan-perlahan diubah dan dicuci oleh anda^^hehe
arigatou..

ceghah said...

ala,baru epi ingat ade peminat..da sedey balik..hahha
ni kene tulis artikel sal 'tak layak' ni,bg huda semangat sikit untuk berdakwah..
anyway,jgn rase rendah diri..kte smulie2 makhluk n dlm smulia2 makhluk,kite adlh smulia-mulia umat jika kite berdakwah..
:D

Harithmkt90 said...

reefqi hensemlah...banyak pendapat ko bernas..sibuk2 jadi pres mpp pon masih aktif dalam menyelami dan memahami hati sahabat2...kepada reefqi...kehidupan tak lepas dari dosa..maka cintailah Allah kerana dia masih kasihkan kita kerana memberi kita kesedaran agar memahami perasaan orang lain..hehe...kepada reefqi dan huda..doakan aku start ari rabu minggu depan akan menghadapi exam final..satu daripada ukuran ke overc.....salam.......

akmal said...

cara salah, x bererti isinya juga salah....

moga tabah hati,
tak berbelah bahagi,
dalam puji dan keji,
kerana Allah sentiasa memerhati,
walau manusia tak pernah mengerti,
walau mereka x pernah peduli.....

senpai said...

skong ceghah ngan akmal...
xde pkataan x layak sbnarnye..
tltak pd dri kte sbnarnye...