Sunday, December 7, 2008

ADAM,,,




.....Mana mungkin lahirnya bayangan yg lurus elok

jika datangnya dr kayu yg bengkok.....

begitulah peribadi yg dibentuk .....

syukur pd yg Maha Esa masih punya peluang utk kita bernafas menumpang di dunia fana ini

aku mulakan coretan kali ini dengan bait senikata dendangan dehearty brjudul wanita...

ingin aku bawa kalian berfikir...mengapa ya bayangan bengkok iu terjadi??

jari2 ini ingin mencoret sesuatu yg ak pendam buat beberapa ketika

yg mana ak saksikan sendiri juga berlaku pada diri ini juga...

sukar untuk kuluahkn,namun harus juga ku sampaikn juga buat pedoman diri ini dan semua..

fitrah manusia itu ingin menyinta dan dicintai...namun jgn biar rasa itu mmbuat kita binasa..

mungkin ak blum ckup matang dan juga tidak layak untuk menitipkan kata namun ak rimas
dengan sikap segelintir

manusia yg bernama ADAM...kaum yg Allah ciptakn dengan anugerah akal fikiran yg cukup

hebat...namun tak dapat mereka gunakn sepenuhnya..kalian selalu mmbuat aku brfikir..kenapa

begitu mudah untuk jatuh trsungkur pd insan lemah seperti HAWA?? kenapa begitu mudah

untuk kalian menggadai harga diri & harta benda untuk mencuri hati wanita yg belum tentu

jodohmu?? kenapa terlalu mudah untuk kalian terjerat dalam fitnah dunia terbesar ini??

jawapannya terletak pada dirimu wahai ADAM...bukan sengaja aku membuka aib mu namun

aku rimas dengan apa yg aku saksikan...ini bukan omongan kosong tapi realiti sahabat2 yg aku
kasihani......engkau punya harga diri sebagai pemimpin

kami..engkau juga punya tjwb besar pd Penciptamu & keluarga...jgn kau hancurkan harga dirimu
kerana insan bernama wanita ini...

cukuplah sekadar kau kagumi Hawa sebagai hiasan Allah di dunia fana ini jauh di sudut hati

kecilmu...jgn kau biarkan nafsu memandu bahtera hidupmu...aku kecewa dengan sahabat2 yg

binasa kerana menyintai wanita,aku kecewa pada sahabt yg trlampau mengejar wanita...aku

juga kecewa dengan si Adam yg meletakkan kecantikan paras wanita sebagai ukuran...mana

perginya akal warasmu dalam menilai??mana perginya karismamu dlm hidup??kerana lelaki

seperti kalian lah lahirnya bayangan yg bengkok....

pujangga pernah berkata lelaki itu ibarat anak kecil perlu dibelai & dimanja,namun jgn kau tagih

kasih sayang pada yg bukan milikmu...jgn kau cuba buka laluan kpd syaitan utk

menggodamu..tetapkn hatimu,tundukkan pandanganmu kerana mata itu titian maksiat engkau

& hawa....terus saja pada realiti,jgn kau selalu menghantar sms kpd hawa ttg sesuatu yg

x penting,tiada manfaat dan faedah dan bisa membangkitkan syahwatmu...kerana engkau bisa
menggoda hawa yg brhati lembut agar

menyerah dengan pujuk rayumu...jgn kau cuba menceritakn dermawanmu bersedekah kpd

anak2 yatim,keikhlasanmu mmbantu mahupon kebaikan yg kau lakukan demi memenangi

hatinya...demi membina karakter pahlawan dimatanya...hentikanlah prbuatan sia2mu itu,kerna

hanya takbur & riak yg datang bersama...biar apa yg kau hulurkan di kanan,yg kiri jgn biar ia

tahu..biar apa yg kau lakukan hanya kerana Allah.. demi mencari RedhaNya..

aku berpesan-pesan ke arah kebaikan..ambillah apa yg trsirat,jdkn pedoman,moga yg bengkok

dapat kau luruskan...InsyaAllah..bersama kita menuju redhanya
wallahua'alam...

8 comments:

tun izyan dalila said...

Assalamualaikum... salam perkenalan...izyan here..erm, pernah gak belajar kat unisel. budak JAD ker? post nih best...(^^,)

snylo said...

huda.... huda.... interesting subjek dlm tpost kali ini. mmg dunia ni berwarna-warni....

huda said...

thanx iman..sayang iman:)

najiha said...

salam huda

salam aidiladha , kullu sanah wenti thoyyibah~

afiqah gahamat said...

salam..huda..
ko nh mmmg sahabat yg pandai berkarya..

snylo said...
This comment has been removed by the author.
snylo said...

eh terlupa plak, sebenornyer nk ckp... byg2 tu kan 2D jer kn. ok, kalau kayu tu bengkok, x kesah byk mn pun, tp dlm 1 plane jer, kalau awk pancarkan cahaya dr angle yg parallel kpd plane tu, byg2 yg terhasil ttp lurus kn?
lurus, x tipu...

Anonymous said...

Perkara ini banyak dibahaskan oleh para ulama. Memang tidak ada dalil sama ada drpd Quran dan jg hadis yg mengatakan/mengizinkan sesuatu hubungan ajnabi antara adam dan hawa itu terjadi melainkan selepas ikatan yang sah spt yg disyariatkan dlm Quran dan hadis (akad nikah). Lebih-lebih lagi membincangkn peraka2 batil dan munkar adalah haram seperti yg telah dibahaskan. Adapun terdapat hadis yg membenarkan seorang lelaki bertemu dengan seorang wanita (khitbah), namun pertemuan tersebut bukanlah pertemuan yang sia-sia, tetapi ianya adalah persediaan awal antara kedua-dua belah pihak sebelum di ijab kabulkan, atas dasar utk melihat bakal isteri yg akan dinikahi secara zahiriyah sahaja, kerana dan tidak pada batiniyah, kerana ianya adalah hak si suami kepada bakal isteri yang akan dinikahi kelak, dan hendaklah disertakan pertemuan itu dengan ahli keluarga antara kedua-dua pihak agar ianya dilihat beradab dan berakhlak. Namun perlu diingat, para pengkhitbah dan yg dikhitbah wajib menjaga batasa-batasan hubungan islam.